ReadingLabs

Subdirecció de Biblioteques de la Generalitat de Catalunya









Els darrers anys l’anàlisi de les dades constaten que, en termes generals, el públic infantil té un gran interès a aprendre a llegir i a relacionar-se amb els llibres, i en aquest sentit, la biblioteca ofereix als familiars i als mateixos infants un espai d’acollida que, a la vegada, satisfà i segueix nodrint aquest interès. No és una percepció casual sinó que respon al treball que les pròpies biblioteques desenvolupen amb i per a les famílies i infants, i que passa, entre d’altres, per oferir espais, activitats i recursos que han estat concebuts a la mida d’aquests primers lectors.


Coincidint amb l’edat en què s’inicia l’Educació Secundària, però, aquest gust per la lectura com a activitat de lleure i formativa decau de forma significativa i aquells mateixos infants ara ja adolescents i joves, deixen d’acudir a la biblioteca amb la continuïtat que ho feien. Ja fa anys, doncs, que s’està constatant que l’ús que els joves fan de les biblioteques està canviat i la seva presència en aquests equipaments està baixant.


Des de Tramoia  i Tantàgora Serveis Culturals, en col·laboració amb la Subdirecció de Biblioteques de la Generalitat de Catalunya hem treballat en el disseny d’una prova pilot amb sis biblioteques del territori que permeti desenvolupar estratègies que contribueixin a mantenir viu l’interès dels adolescents i joves envers les biblioteques, la lectura i la cultura.


El punt de partida: assajar formats on els joves se sentin part de la programació de la biblioteca. Metodologies que partint dels seus propis interessos permetin un treball col.laboratiu entre ells/es i els bibliotecaris, per iniciar altres maneres d’involucrar als joves en aquest equipament cultural i per tant promoure el foment del gust lector entre ells.


Imatges ©AuroVernet



Alguns dels nostres projectes ︎︎︎
︎  ︎ ︎